Den historieintresserade kvintetten Sabaton tog sin The Great Tour till ett fullsatt Hovet i Stockholm igår. Det förvarnades att en stor scenshow var på ingång med mycket av det som har blivit bandets signum – eld och bomber. Superlativen från spelningen i Scandinavium i Göteborg dagen innan skruvade upp förväntningarna än mer. Sönerna från Falun gick på knock och stockholmarna tackade och tog emot. Townhogs Stockholm var på plats på gamla Hovet och bevittnade spelningen.
Det utlovades redan i juli förra året, när konserten i Stockholm annonserades ut, att Sabaton skulle komma hit med den största produktionen de hittills gett sig ut på vägarna med. Med skivan The Great War i ryggen har bandet fortsatt att skörda stora framgångar och nya milstolpar i bandets historia verkar slås ned i backen varje år. Vad sägs om att fira 20 år som band med att som huvudband på den mäktiga metalfestivalen Wacken Open Air i Tyskland använda BÅDA de stora huvudscenerna samtidigt? Inte illa för pinkat alls. Bandet som efter en intensiv festivalsommar i fjol tog The Great Tour till USA under hösten och gårdagens spelning i Stockholm tillsammans med dagens spelning i Oslo avslutar den europeiska inomhusdelen av turnén.
När jag senast såg Sabaton på Hovet för drygt två år sedan kändes inte den gamla hockeyarenan lika fullsatt som den gjorde denna gång. Det var länge sedan som jag såg Hovet fullsatt så lång tid innan huvudakten klev på scenen. Den väldigt blandade publiken fick sig en dos av inomhuspyroteknik de sent kommer att glömma. Det händer så mycket på scenen att det ibland är svårt att hänga med. Ska man ta det på allvar eller ska man vifta bort det som överdrivet spektakel? Det är verkligen en tunn linje mellan ”Coolt” och ”Spinal Tap” men Sabaton gör det snyggt och det är verkligen imponerande. Sabaton kan med raka ryggar ställa sig bredvid självaste Rammstein och slåss om eldtiden i fansens hjärtan. Fansen sade utan att tveka sitt och fogade sig till fullo med både allsång och nävar i luften inför ett segertåg för världsherravälde som bandet inte på långa vägar har för avsikt att avsluta än.
Spelningen kan med lätthet delas upp i tre delar – inledningen, Apocalyptica och avslutningen. Låtlistan var på millimetern densamma som i Göteborg. Att Sabaton inte leker Gud med låtlistan från spelning till spelning är, när man tänker efter, inte så konstigt när allt i scenshowen måste klockas och tajmas. Varför ska man ändra på någonting som faktiskt fungerar? Visst hade jag gärna hört låtar som Panzerkampf eller The Final Solution men varje låt under gårdagens spelning kändes ändå så omsorgsfullt placerad i låtlistan att jag har få invändningar mot låtvalen. Ikväll kilade The Attack of the Dead Men, The Great War och The Lost Battalion upp på väldigt höga placeringar på topplistehimmeln av kvällens första del.
Att bandet bjöd in de rockande cellisterna i Apocalyptica till kvällens mittdel var en riktigt friskt fläkt. Fields of Verdun, Lejonet från Norden och Carolus Rex var alla häftiga upplevelser och jag vill definitivt höra mer av denna otroligt färgstarka och intressanta combo. Den avslutande låtkvartetten med den mäktiga Primo Victoria, mobilskenet och allsången i En Livstid i Krig, Swedish Pagans och To Hell and Back fullbordade knock-outen där även de mest svårflörtade besökarna som normalt står med armarna i kors fick se sig slagna och golvade av krigarna från Falun. Sabaton stod till slut kvar som ensamma segrare med nävarna i luften som i en majestätisk segergest.
Att som ett av några få svenska hårdrocksakter kunna fylla en arena som Hovet och dagen innan Scandinavium i Göteborg är kul att bevittna. Bandet fick besök på scenen av Darren Edwards från skivbolaget Nuclear Blast som delade ut en guldskiva för The Great War samt en utmärkelse för en halv miljard!! streams bara i Sverige. Sabaton befäster sin position bland de riktigt stora svenska hårdrocksexporterna och det går inte annat än att imponeras framfarten. Det är bara att insupa atmosfären och vara glad över att vi lever i en tid då svensk hårdrock verkligen levererar. Sabaton kommer härnäst att spendera större delen av mars med att turnera i Ryssland.
Nu bugar, bockar och tackar vi Sabaton för underhållningen och hoppas på ett snart återseende.
Roligast i publiken: En farsa fejstajmar 4-5 av de första låtarna till sin lilla grabb som tydligen inte kunde vara på plats. Han såg väldigt glad ut i telefonen när låtarna radades upp och farsans armar blev tröttare och tröttare.
Tråkigast i publiken: Att grabben i telefonen inte hade möjlighet att komma till Hovet.
Recensent: Fredrik Brolin (f.brolin@townhogs.com)
Fotograf: Joanna Hemmingsson (j.hemmingsson@townhogs.com)